onsdag 3. februar 2010

Klementinen er en hybrid!

Det er noen småting her i verden som irriterer meg. En av de tingene er når jeg går lenge rundt og lurer på noe. F.eks. hva som er forskjellen på to ting, hvordan noe staves osv. Sånne ting tenker hjernen min over når den ikke har noe å gjøre. Da plager den meg med småproblemer jeg glemmer å sjekke når jeg faktisk har en data med nett foran meg.

Så en dag jeg var veldig lei av å lure på hva som var forskjellen på mandarin/klementin, lagde jeg meg en steiner/ikke steiner-teori. Og utifra denne teorien en huskeregel:

mandarin = steiner
klementin = ikke steiner
steiner = negativt
ikke steiner = positivt
(her vurderte jeg å putte inne en "man(n) = negativt", men siden jeg ikke er homo ville det blitt litt feil...)
klem = positivt

Dette posta jeg på fjesbok, og var veldig stolt. Så klart var det noen som googla det og fant ut, på frukt.no, at jeg tok feil.
Så da bestemte jeg meg for å finne ut av mandarin/klementin-problemet en gang for alle:

Stort sett all småsitrus som spises i Norge er klementiner. Det er fortsatt noen som feilaktig bruker betegnelsen «mandarin», selv om den ekte mandarinen ble borte fra det norske markedet på 90-tallet. De eneste mandarinene som selges i Norge i dag er hermetiske.
- Wikipedia <3

Så samme hva for en liten appelsin jeg spiser, er det en klementin. Fint å vite.

Bilde//dinmat.no
Klemeniner.

Men jeg fant også ut av noe mer:
Det var i 1890 at munken Père Clément fra Algerie klarte å krysse mandarinen med en annen sitrusfrukt, nemlig pomerans.
- Wikipedia (Mandarinen og pomeransen blei da til en klementin)

Noe som igjen betyr at klementinen er en hybrid!!!

(Og for de som ikke vet hva en hybrid er:
Hybrid er et begrep som benyttes til å beskrive en blanding mellom ulike arter.
- Wikipedia)

Dette er forresten en mandarin. Jeg ser ikke forskjell.

1 kommentarer:

QUADRAPOP sa...

hahahhahahah så flink du er emse <3<3<3